Orientační nabídka


Znak městyse Městys Liteň (odkaz na titulní stránku) 

městys Liteň - Oficiální web


Menu

tady žili a tvořili Jarmila Novotná a Svatopluk Čech


Historický článek - Dvě havárie německých letadel v roce 1944-45 blízko Litně

les3
 

 
 

Dvě havárie německých letadel v roce 1944-45 blízko Litně.

Jan Vladař

Na válečné období 1939-45 není lehké vzpomínat, byla to doba nesvobody, bezpráví a teroru. Většinu války ležely Čechy v hlubokém týlu a jediným připomenutím vzdálených bojů byly letecké útoky, souboje, často i sestřely a havárie bojových letadel. Některé se podařilo objasnit, jiné stále zůstávají záhadou, a někdy jsou záchytným bodem částečně dochované záznamy z četnických stanic. Také do válečné historie Litně zasáhly letecké boje, které pomáhají objasnit četnická hlášení, kronikářské zápisy nebo svědectví přímých účastníků.

V plochém údolí Svinařského potoka u obce Skuhrov došlo 30. září 1944 k nouzovému přistání německého letadla. Událost vyšetřovali četníci z Berouna. Rukou psané, české poznámky jednoho z četníků popisuji, že v 19.30 hodin přistálo u obce dvoumotorové letadlo "zn. hh 111, které při letu ze služebny 1137943 do Plzně pro ztrátu orientace nouzově přistálo." Přistání proběhlo bez poškození letadla. Posádku tvořilo 6 mužů a pilot Obfw. Gustav Ris, který ihned vyrozuměl domovskou základnu v Plzni. Berounští četníci podali hlášení Gestapu v Kladně, Zemskému četnickému velitelství v Praze, německému Četnickému velitelství a vojenské posádce v Berouně. Poté přenechali hlídku u letadla bližší četnické stanici v Litni s drobnou poznámkou, že následující den ráno se letadlo pokusí o odlet. Krátkou větou je událost ještě uvedena v přehledném situačním hlášení za období od 1. září do 20. října 1944, které se zachovalo ve změti českých i německých konceptů a originálů v archiváliích Okresního úřadu v Berouně.

 

hav lit1

Podle zprávy četníků přistál bombardér Heinkel He 111 bez poškození. S velkým letadlem, v neznámém, nepřehledném terénu to byl pro posádku jistě nebezpečný výkon. Častěji volili přistání "na břicho" jak ilustruje barevná fotografie.

 

 

V četnickém zápisu lze snadno rozpoznat typ letadla, dvoumotorový bombardér Heinkel He 111. A překvapivě, také záhadný údaj "služebna 1137943" jde rozluštit a ztotožnit s číslem 37943 pro polní poštu IV. Gruppe Kampfgeschwader 55 (zkráceně IV./KG 55). Bombardovací jednotka IV./KG 55 ale byla zrušena na letišti v Plzni již koncem léta 1944 při reorganizaci Luftwaffe. Příběh od Skuhrova proto možná ukazuje, že zrušení IV./KG 55 sice proběhlo administrativou, ale reálně odepsaná letadla i jejich posádky zůstaly v Plzni. A právě na letišti v Plzni byla postupně vytvořena I. Gruppe Ergänzung Kampfgeschwader (Jagd) určená k doplňování jednotek, které se v Praze přezbrojovaly z bombardérů na stíhače. Jejich část se dokonce přezbrojovala přímo na nejmodernější, proudový typ Messerschmitt Me 262, se kterým je spojen druhý příběh.

Americké letectvo zahájilo 17. dubna 1945 operace v plné síle, stíhací bombardéry operovaly nad severozápadem Čech, nad jižní Čechy zasáhly stíhačky z Itálie a hlavní síla, americká 8. letecká armáda vyslala tisícovku bombardérů s osmi sty stíhačkami nad Drážďany, Ústí n/Labem a sklady paliva v Hněvicích u Roudnice n/Labem. Další svazy napadly nádraží v Berouně, Kladně a Sokolově. Protiletadlové dělostřelectvo i útoky stíhacích Messerschmittů Me 262, startující z pražské Ruzyně, způsobily ztrátu osmi bombardérů. Současně se americké stíhačky zaměřily na německá letiště, mimo jiné v Praze, Českých Budějovicích, Plzni, Klatovech a Chebu. Celkem na zemi zničily a poškodily přes 200 německých letadel, ale také německé protiletadlové dělostřelectvo si vybralo daň a sestřelilo 16 amerických stíhaček P-51 Mustang. V Čechách se tři z nich zřítily, dva piloti zahynuli, jeden se zachránil padákem, další čtyři musely nouzově přistát a jejich piloti byli zajati.      

            Během bojů s Me 262 američtí stíhací piloti nárokovali celkem 7 jistých sestřelů, 4 pravděpodobné a dalších 11 německých strojů poškodili. Lokální zdroje s americkými údaji téměř souhlasí, v Čechách je dokumentováno 6 dopadů Me 262.  

Jednou ze stíhacích jednotek chránící bombardéry během útoku na Drážďany byla 364. Fighter Group (stíhací skupina). Přímo nad cílem v 14.00 hodin odrazilo 17 Mustangů od podřízené 383. Squadron skupinu Me 262 útočící na bombardéry a následně skupinu pronásledovaly až nad Prahu. Zde v čase mezi 14.30-14.50 hodin se střetl americký pětičlenný „flight“ (letka) s osamělým Me 262. „Tryskáč točil zatáčku 180 stupňů doleva. Capt. Orndorff začal střílet ze vzdálenosti 600 yardů, ale nepozoroval žádný zásah. Tryskáč vystoupal a pilot vyskočil na padáku. Z tryskáče se kouřilo a explodoval krátce poté, co jeho pilot vyskočil.“ uvádí zpráva o bojové misi.

            Úspěšný aktér Capt. Roy W. Orndorff sestřel jen obecně lokalizuje českým „Praha“, ale okolnosti snad dovolují jeho nárok s opatrností ztotožnit s havárií Me 262 u obce Nesvačily na Berounsku. Havárii letadla vyšetřovali čeští četníci ze sousední Litně a výsledky jejich šetření obsahuje unikátní, německy psaný dokument „Souhrnné hlášení o leteckých útocích dne 17.dubna 1945 okresního četnického velitelství Beroun“, které podrobně zmiňuje: „U Litně se zřítilo a shořelo německé letadlo Bílá 1. Posádka Feldwebel Willi Schaffer nezraněný vyskočil s padákem v táboře SS ve Skuhrově.“ Během shromažďování historického materiálu Letecká válka na území ČSR pro Hlavní štáb Ministestva národní obrany v roce 1947 vyhotovilo Velitelství stanice SNB Liteň další hlášení s několika podrobnostmi: „Dne 17.4. 1945 v 14.27 h došlo v obvodu obce Liteň, okr. Beroun ve značné výši k boji mezi svazem amerických bombardovacích letadel a jedním německým turbínovým letadlem. Německé letadlo bylo střelbou zapáleno a spadlo těsně za hranicemi katastru obce Liteň, na katastr obce Nesvačily, okr. Hořovice, stanice SNB Osov, kde zůstalo do převratu a dále. Pilot, německý šikovatel, vyskočil a zachránil se padákem. Snesl se v obvodu obce Skuhrov, zdejší obvod. Při snášení bylo po něm stříleno z kulometů ze skladu SS zbraní ve Skuhrově v domnění, že jde o cizího letce. Letec zraněn nebyl. Americká letadla kroužila kolem spadlého letce a kolem skladu SS, pak odletěla a bombardovala Beroun.

Souboj letadel a havárii samotnou pozoroval budoucí vojenský letec Josef Vitásek (*1932): „Na jaře 1945 jsme místo do školy museli chodit pomáhat do lesa pánům z Litně. Jednou právě vycházíme s kamarádem po práci z lesa, motyky přes rameno, a už slyšíme střelbu z kulometů. Právě jsme zahlédli vysoko na obloze souboj letadel, z jednoho se zablesklo, začal vycházet kouř a s padákem vyskočil pilot. Letadlo za sebou nechávalo kouř a zřítilo se na hranu kopce nad vesnicí odkud se vyvalil oblak kouře. Pilot na padáku byl silným větrem snášen směrem k nám, když byl nad vsí Němci ze sladovny po něm začali střílet z kulometu, a nakonec přistál kousek od nás, vrchlík padáku se mu ještě nafouk a strhnul ho mezi duby na mezi u lesa asi 100 metrů od nás. Mezitím němečtí vojáci z vesnice se psi i kulometem nadšeně hnali na místo, to už letec hlasitě, německy řval a vojáci rychle zvolnili, psa dali na vodítko. Sbalili padák a letec jim stále hlasitě nadával.

hav lit 2

 

         

Dobová fotografie z léta 1946 ukazuje zničenou zadní část Me 262 pod lesem u Nesvačil. Dobře je patrné označení „bílá 1“ i modrobílá identifikační šachovnice KG(J) 54.

 

Dokumenty z německé strany událost ani jméno pilota nezmiňují, zcela unikátně zde ale detaily přináší amatérská fotografie, kterou po válce v létě 1946 pořídil Josef Votík. Zobrazuje trosky zadní části Me 262 stažené z lesa k okraji pole u Nesvačil. Jasně je patrné označení „bílá 1“ zaznamenané četníky, ale rovněž modrobílá šachovnice označující Kampfgeschwader (Jagd) 54, tedy právě jednotku, která se přezbrojovala z bombardérů na stíhačky.

Místo havárie bylo bezpečně nalezeno dle vzpomínek pamětníků. Nachází se východně od obce Vinařice pod vrchem Šamor (481 m.n.m.) v úžlabině s pomístním názvem Na mramorech. Během průzkumu zalesněné lokality v březnu 2009 byl zjištěn velký rozsah rozptýlených drobných kovových úlomků v celé šíři úžlabiny, ale žádný kráter po dopadu letadla. Naopak, rozptyl trosek působil dojmem, že došlo k plochému nárazu ve vrcholu úžlabiny, k roztříštění motorů a přední části trupu a sklouznutí trosek po svahu až k spodnímu okraji lesa. 

 

les2

  

Očitý svědek Josef Vitásek ukazuje na sedlo pod vrchem Šamor, kam se za války zřítil Me 262. Autor s ocelovým nosníkem krytu motoru nalezeným po válce na místě havárie.

 
Zodpovídá: Administrátor stránek (za Úřad Městyse Liteň)
Vytvořeno / změněno: 5.3.2024 / 5.3.2024
 

 

Kontakt

Městys Liteň
Náměstí 71
267 27 Liteň

Tel.: 311 684 121
E-mail: podatelna@mestysliten.cz
IČO: 00233501
ID datové schránky: rgnb7me

Odkazy v zápatí

 

Úřední hodiny

  • Po 7:00 - 11:00, 12:00 - 17:00
  • Út zavřeno
  • St 7:00 - 11:00, 12:00 - 17:00
  • Čt zavřeno
  • zavřeno

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

Informace v patě

web & design WEBHOUSE®, redakční systém vismo®