Ocenění Zlatý erb 2019 převzal 7. února starosta Filip Kaštánek na slavnostním ceremoniálu na Krajském úřadě Středočeského kraje.
Vítězem v kategorii městských webových stránek je Nymburk, mezi obcemi uspěl Hýskov.
Elektronická služba Hlášení závad dostupná na obecním webu, s jejíž pomocí lze hlásit různé závady, zaujala porotu i Krajský úřad, který při vyhlášení výsledků se starostou udělal rozhovor:
Praskla žárovka, starosto! Liteňská aplikace Hlášení závad zaujala porotu
Přirozená lidská zapomnětlivost byla na začátku vývoje aplikace, se kterou nyní udělali díru do světa v Litni, městysi nedaleko Karlštejna. Internetová aplikace „Hlášení závad“ umí zaznamenat podnět od občanů, třeba prasklou žárovku, a v mapce pak mohou oznamovatelé „zapíchnout“ bod, kde porouchaná lampa stojí. Tahle jednoduchost se zalíbila porotcům soutěže Zlatý erb, a ti díky ní poslali aplikaci do celostátního finále. Další podrobnosti o výsledcích soutěže najdete v článku Vítězi krajského kola soutěže... . O aplikaci Hlášení závad jsme mluvili se starostou Litně Filipem Kaštánkem.
Co ta aplikace vlastně umí?
Umí přijmout oznámení nebo dotaz od občanů. Jde o různé podněty od nesvítícího veřejného osvětlení přes díry ve vozovce až třeba po neposekanou trávu na veřejném prostranství. Poté, co přijmeme toto oznámení, tak ho administrátor zpracuje. Umíme v této fázi i vyfiltrovat otázky, které nejsou relevantní nebo pro ně není ani aplikace určena. V dalším kroku závadu zaevidujeme, administrátor přidělí termíny a způsob řešení. Aplikace sama odesílá email oznamovateli o přijetí závady a následně informuje o řešení.
Součástí aplikace je i mapka…
Ano, to je na tom, řekl bych, to nejchytřejší. Není potřeba složitě popisovat místo, na kterém je závada, ale lze jednoduše do mapy umístit bod. Je to pak snadno identifikovatelné i pro všechny, co se budou podílet na řešení problému.
Co vás vedlo k tomu zpřístupnit občanům tuto aplikaci?
Vlastně moje zapomnětlivost, když to řeknu stručně. Lidé mě denně zastavují a říkají mi nějaké podněty, za což jsem vlastně strašně rád, ale protože těch připomínek bývá i více najednou, tak někdy pro mě bývá problém si to zapamatovat. Vždycky jsem proto říkal: „Zavolejte mi to, prosím, až budu v kanceláři, pošlete mi to smskou, emailem…“. K tomu už často nedocházelo, protože ti lidé mají také svoje starosti a já to chápu. Aplikace ale umožňuje jednoduše evidovat závady, navíc odpadá díky mapce složitý popis místa. Máme zároveň i inventuru toho, co se udělalo.
Jak to berou občané?
Ti, co jsou naladěni na elektronickou komunikaci, ti to pochopitelně vítají. Někteří lidé si ale raději přijdou popovídat. Pro ně je to podle jejich názoru k ničemu.
Jednou věcí je ale evidence případů, druhá věc je náprava. Kolik z podnětů se podaří zdárně vyřešit?
Já bych řekl, že v podstatě všechny. Samozřejmě záleží na tom, o co jde. Pamatuji si například jeden případ, kdy šlo o zvlněnou vozovku. To je samozřejmě dlouhodobější záležitost. V tom případě odpovíme v rámci aplikace, že s opravou výhledově počítáme, popíšeme situaci, jakým způsobem to chceme vyřešit, v jaké fázi je projektová příprava nebo realizace. V tomto konkrétním případě jsme vozovku zařadili do plánu oprav a nyní žádáme o dotaci Ministerstvo pro místní rozvoj. Někde jsou termíny tedy delší, jindy když jde například o prasklou žárovku v pouliční lampě, tak to řešíme hned.